Jag har ett komplicerat förhållande med, eller till, fonter. Komplicerat i så måtto att jag kan bli sittande i timmar med att plockar fram och tillbaka med olika fonter/typsnitt för en webbplats. Jag byter rubrik, mellanrubriker och brödtext – fram och tillbaka – i timmar.
En font, eller ett typsnitt om du så vill, är alltså hur bokstäver (och annat ser ut) . Den text du just nu läser är satt med Nunito, exempelvis, och bara det faktum att ag använder orden “är satt” avslöjar att jag varit med ett tag. De orden kommer från den tiden då typsnitt “sattes” och våra tryckte medier hade ett sätteri, en avdelning som satte all text med rätt font/typsnitt.
Identitet
New York Times använder Time som typsnitt, naturligtvis, för att ta ett annat exempel. Ett typsnitt kan, och bör, vara en del av en webbplats själva varumärke och identitet samtidigt som det måste vara funktionellt. Du som besökare måste kunna läsa och den som tror att typsnitt är ovsentliga, att det inte spelar så stor roll är fullständigt ute och dyklar, och har dessutom helt fel.
Fel typsnitt kan innebära att du inte blir läst och fel typsnitt kan sluta med att folk slutar att läsa ganska kort efter det att de börjat att läsa en text. Rätt typsnitt däremot kan leda till att folk läser en helt bok. Times, ett klassiskt typsnitt är framtaget just för böcker och längre texter. Det har utformats för att text satt i Times ska vara lättare att läsa än med många andra typsnitt.
Numera har vi också typsnitt som är framtagna för skärm, eller som har anpassat för en bildskärm – Arial, Helvetica för nämna två. Klassiska, ganska gamla typsnitt men visat sig fungera utmärkt på en skärm.
Blanda
Det finns altså en massa regler runt typsnitt. En säger att du inte ska blanda, inte blanda för många typsnitt. Använder du olika typsnitt så skilj mellan rubriker och brödtext. Det senare är den stora textmassan, det som kommer efter, under rubriken. Här på Magasin Macken så använder jag Nunito som typsnitt för brödtexten. Menyn är satt i PT Sans Narrow, ett snarlikt typsnitt och rubrikerna är satta i Titillum Web.
Under åren så har Magasin Macken bytt typsnitt, inte bara en gång, utan massor av gånger. Jag sa ju att jag hade ett komplicerat förhållande till typsnitt och det består i att jag hela tiden provar nya typsnitt. Ofta byter jag tillbaka till samma typsnitt som jag redan hade valt därför att jag sällan blir nöjd med mina nya val. Det handlar om att kombinera, prova, läsa, testa, kombinera igen för att hitta rätt uppsättning i jakten på någon slags ultimat kombination. Den kombinationen hittar jag sällan men det är inte riktigt det som är poängen med mitt letande. Det är letandet i sig.
Kombinationer
Jag skriver upp kombinationer som jag är nöjd med, som jag tror kan fungera, vilket betyder att jag har en samling typsnitt som jag satt samman i paket. Praktiskt att plocka fram när det kommer en ny kund eller när en kund vill designa om sin webbplats, butik, app eller vad det kan vara. Så jag har ett komplicerat förhållande till typsnitt.
Jag har för övrigt ett minst lika komplicerat förhållande till färger men det är en annan historia som vi tar en annan gång.