Ända sedan Apple lanserade den första modellen av Apple Silicon, M1-modellerna, så har Mac-datorer (de flesta av dem) haft tillräcklig prestanda grafiskt för att du ska kunna spela spel på dem utan problem. Med MacBook Pro 14 och 16 tillsammans med Mac Studio-modellerna så finns definitivt tillräcklig prestanda men det finns trots det inte så många riktigt bra spel för Mac och det berber på en enda sak.
Hemligheten heter Metal 3 som är ett verktyg som erbjuder flera lösningar för att återge grafik utan att knäcka prestandan i din dator. Metal3 kan faktiskt förbättra prestandan avsevärt – om spelet/programmet optimeras med/för Metal 3 och det är det som är problemet. Det krävs anpassning och att utvecklaren faktiskt använder Metal 3.
Verktyget
Ett verktyg i Metal 3 är MetalFX Upscaling, som i praktiken är Apples svar på Nvidia DLSS, som använder AI för att rendera grafiskt intensiva spel. Du vet alla de där spel-demona som Apple brukar köra under sina keynotes – de är utvecklade för och optimerade för Metal . Apple har en sida på sin hemsida som handlar om Metal och vad du kan göra med verktyget. Apple har även samlat en rad med videor från sommarens WWDC som visar vad du kan göra och skapa med Metal 3.
Så låt oss då fastslå en sak och avliva en myt – du kan spela på en Mac.
Spelat
Toms Hardware – en webbplats dedikerad i först hand till hårdvara har spelat Resident Evil på en 16-tums MacBook Pro för att se vad ett spel, optimerat för Metal 3, faktiskt klarar av:
Det är en konstig sak för mig att skriva med tanke på hur Mac-datorer inte precis har varit hemmet för avancerade spel. Under WWDC 2022 meddelade Apple att det senaste inlägget i Capcoms Survival Horror-serie kommer till Mac. Även om det verkligen var intressant, förblev jag skeptisk. Att se No Man’s Sky köra på en M1 Max-driven MacBook Pro gav mig äntligen hopp om Mac-spel.
Nu har Resident Evil Village gjort mig till en troende. Spel på Mac kan vara lika bra som på de bästa speldatorerna eller de bästa speldatorerna, förutsatt att utvecklarna faktiskt optimerar sina titlar för Apples datorer.
Myten
Så varför har det inte strömmat ut en massa spel sedan i somras, då Metal 3 lanserades?
En del myter, en del “sanningar” är svår att ta död på. Talet om att du inte kan spela på en Mac, att det inte är en speldator lever starkt – även bland Mac-användare. Det som krävs är att spelet optimeras för Metal 3 så att det använder sig av den kraft, de funktioner och möjligheter som finns i verktyget Metal. Det i sig är en process och processer tar tid och som bekant är tid pengar. Ska spelutvecklarna få upp ögonen för Mac som en speldator så är det nu upp till oss användare att börja att efterfråga spel för Mac. Vi måste skapa en marknad – annars kommer myten att leva kvar.
Hårdvaran finns nämligen där.
0 kommentarer