Neversong handlar om Peet, en föräldralös pojke som en dag träffar Wren, en ung flicka. En dag försvinner Wren. kidnappad. Din uppgift som huvudfiguren Peet är att leta reda på henne.
Den grundläggande historien är mörk men det här är en vacker mardröm rent grafiskt. Det är en elegant nedtonad miljö, mörk, där du ska ta dig runt i omgivningen och sedan lista ut hur du kommer vidare genom att lista ur hur pusslet ser ut. Ett pussel som kan vara hur vissa dörrar ska öppnas eller hur du ska använda saker. Det kan ta ett tag, ett par varv runt samma bana, innan du kommer på vad det är som du färväntas att göra och klara av.
Utan vuxna
Neversong är inte ett skrämmande spel men det har en genomgående mörk ton och som sagt den bärande historien är inte särskilt upplyftande. Peet befinner sig i en värld utan Wren och utan vuxna och inledningsvis kommer du inte att träffa så många andra figurer i spelet – du måste ta dig vidare och klara några banor innan det börjar att dyka upp andra barn i spelet. Förklaringen till din ensamhet är att du är i koma.
Nyckeln till att ta sig vidare är att prova allt, klicka, trycka och prata med alla för att då ledtrådar till hur du ska ta dig vidare. Håll koll på omgivningen och peta på allt – utforska.
Mörka grund
Spelets mörka grund har en förklaring. För några år sedan lades Zhenghua Yang, grundare av spelstudion Serenity Forge, in på sjukhus i en svår sjukdom där läkarna inte gav honom stort hopp. Yang blev isolerad Puch fördrev tiden med att spela spel och vara aktiv i social medier. Zhenghua Yang tillfrisknade men släppte aldrig tanken på vad spelen och de digitala sociala kontakterna hade betytt för honom. Det är grunden till Neversong och det är därför historien är så mörk, i vart fall inte inledningsvis, för jag kan avslöja att det blir bättre vartefter du tar dig vidare.
Det är ett utmärkt spel, grafiskt vackert, en bärande historia och lagomt klurigt och svårt.
Du hittar spelet på Apple Arcade
0 kommentarer