När ska filmbranschens lära sig att regionkodning inte fungerar?

av | jan 8, 2022 | Krönikor

Den senaste Matrixfilmen har släppts på biografer och på HBO Max samtidigt i USA. Här i Sverige tycker HBO Max att vi ska vänta i 45 dagar innan filmen landar på streamingtjänsten. Det tog bara några timmar innan filmen fanns på de flesta större piratsajterna och the Matrix Resurrections finns nu med i toppen på listan över de mest piratkopierade filmerna just nu.

Yellowstone, Paramount+ storserie med Kevin Costner i huvudrollen, finns inte på Paramounts streamingtjänst i USA men väl här i Skandinavien.

Piratkopierad

Jodå, mycket riktigt, det är en av de mest piratkopierade tv-serierna i USA och nya avsnitt dyker upp … surprise, surprise några timmar efter att de har släppts här i Skandinavien. Textningarna som följer med i kopiorna skvallrar om att det handlar det om svenska, norska och danska kopior.

Du ska inte piratkopiera. Det är inte tillåtet och i den allra bästa av världar så skulle alla i hela världen leva så. Nu vet alla att verkligen inte är denna juridiska utopi utan tillfället gör tjuven och därför är det obegripligt att film- och tv-branschen fortfarande inte lärt sig att deras lek med regionkoder och geografiskt begränsade lanseringar inte fungerar. Släpper du en storfilm som the Matrix 4 i en del av världen så kommer den vare sig du vill det eller inte att dyka upp i andra delar av världen där du inte lanserat filmen ännu.

Napster

Det fanns en tid, en ganska kort tid, då programmet Napster hotade hela musikbranschen. Med Napster samlade du ihop hela din musiksamling som du sedan kunde dela med andra. Formatet MP3-lärde sig snart sagt alla att känna igen och åklagare  och polis ägnade sig under en tid till att jaga 15-åringar på nätet. Piratkopieringen växte blixtsnabbt och svenska the Pirate Bay var under en räcka av år en av världens mest besökta webbplatser. Det skulle inte gå att ta betalt, ingen kommer att betala hette det men så lärde sig musikbranschen att om du erbjuder en bra tjänst så kommer kunderna. De flesta inser att om vi ska ha musik och kunna lyssna på densamma så måste vi betala för den av den enkla anledningen ta musiker också vill äta och har räkningar att betala. Spotify, Apple Music, Tidal med flera föddes och idag betalar vi för musik. Vi piratkopierar inte musik alls i samma utsträckning som tidigare och musikbranschen överlevde.

Uppdelat

Film och tv-branschen däremot har inte valt samma väg. Här lever uppdelningen fortfarande kvar liksom geografiska lanseringar – liknande det som en gång i tiden kallades regionkodning. Det fanns en tid då CD-skivor, DVD-skivor och Bluray-skivor bara gick att spela upp i vissa geografiska regioner. Världen delades in i regioner och din spelare kunde då bara spela upp skivor från samma region. Så hade branschen tänkt sig att det skulle fungera tills någon skruvade av locket och konstaterade att allt det styrdes med små vita brytare. En viss region motsvarade att brytarna stod i vissa positioner och det fanns det som kallades regionfria spelare. Handlarna fick inte sälja regionfria spelare men det gick att köpa en spelbare över disk och sedan få med en enkel stencil som berättade hur brytarna skulle ställas för att spelaren inte skulle bry sig om det här med regioner. Brytarna försvann och ersattes med andra spelare där spärrarna lades in in i mjukvaran – som raskt knäcktes och så kunde du ladda ned ett program som du körde så var din spelare regionfri. Sådär här branschen på – nya spärrar som vi som kunder lärde oss att runda.

Tjänster

Så småningom så kom tjänster – först i form av satellitkanaler som vi lärde oss att titta på med olika piratkort för vi ville ju titta gratis. Allt var uppdelat mellan olika kanaler som köpt olika rättigheter och det liknande inte alls musikbranschen med samlande tjänster och vill du titta på mycket av det bästa som blev det dyrt. Då tvingades du att ha en rad olika satellitkanaler vilket öppnade för piraterna. Satellitkanalerna blev till slut dagens Paramount+, AppleTV+, HBO Max, Netflix och Amazon Prime. TV och film är fortfarande uppdelat och vill du se mycket så kostar det fortfarande rätt mycket. Till det läggs alltså en tro att du som rättighetsinnehavare kan styra var en film ska kunna ses och när. Ibland, inte sällan, så handlar det om rättigheter. Du köper rättigheten att sända en film i en viss del av världen, ett visst land. Det är så branschen ser ut. Rättigheter köps och säljs,

Så här har vi hållit på i 10-20 år nu och branschen har inte lärt sig särskilt mycket och vi kunder, konsumenter och användare vi gör det vi alltid har gjort – vi piratkopierar det bolagen vill att vi inte ska få se när vi faktiskt vill se det.

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: