REPORTAGET

Epic vs Apple: Det här är det striden står om

av | maj 10, 2021 | Reportage

Det är sannerligen inte lätt att reda ut vad striden mellan Epic Games och Apple egentligen handlar om men Magasin Macken ska göra ett tappert försök.

Avtal

Sedan flera år tillbaka så har det funnits ett avtal mellan Epic Games och Apple. Ett avtal som så länge det följts av båda parter har inneburit att Apple betalat ut hundratals miljoner dollar till Epic Games, Fortnite.

Avtalet ingick helt frivilligt mellan Epic Games och Apple. Hösten 2020 bestämmer sig Epic Games för att medvetet bryta mot avtalet och lägger då in sin egen betaltjänst i Fortnite. Apple och Google reagerar som förväntat, åberopar ett avtalsbrott och kastar ut Fortnite ur sina respektive app-butiker. Epic Games stämmer sedan Apple coach Goolvle och drar igång en PR-kampanj riktad mot i första hand Apple.

Inför domstol försöker sedan Epic Games hävda att om Fortnite inte släpps in i App Store igen så kommer det att skada Epic Games. Domaren är däremot synnerligen svårflörtad och går inte med att på Epic Games krav att domslutet ska tvinga Apple att släppa in spelet i App Store igen.

You can try all you want, but you’re not going to convince anybody that you tried to have Apple approve of it. It’s self-harm.

Apple och Epic i rätten – domaren på Apples sida

Epic Games anser att Apples avgifter på 30 procent är oskäliga och att Apple uppträder monopolistiskt. Till saken hör också att Microsoft, Samsung, Sony med flera också tar ut 30 procent i avgifter.

Apple

Apple å sin sida, är satta under press från EU, amerikanska myndigheter och satta under lupp av tyska, franska och italienska myndigheter. Mitt under striden med Epic Games meddelar Apple att de sänker avgifterna till 15 procent för alla utvecklare som omsätter mindre en en miljon dollar per år – vilket är 98 procent av alla utvecklare i App Store. Epic Games däremot drar in miljarder dollar varje år och skulle inte ha omfattats av ändringen.

På en punkt vinner Epic Games dock framgång – Apple får inte stoppa eller kasta ut Unreal Engine – Epic Games spel-. Och grafikmotor ur App Store.

Sammanfattning

Jag har valt att filtrera bort en massa stickspår som handlar om vem sagt svar och vid vilket tillfälle. Det har förekommit en hel del verbal pajkastning. Epic Games har varit med om att grunda the Coalition for App Fairness  en intresseorganisation som säger sug vilja förändra villkoren för spelutvecklare i Apple sick Google butiker bland annat.

– Under domstolsförhandlingarna så har Microsoft, under sagt under ed att de aldrig tjänat en enda dollar på att sälja hårdvaran för XBox. Konsolerna säljs med förlist, subventionerade, och Microsoft tjänar pengar på spelen.

– Det har framkommit att en del utvecklare, riktigt stora utvecklare, kan få tillgång till lite mer funktioner i App Store. Främst kan de hantera betalningar från kunder, betala tillbaka pengar och ändra i kundernas konton.

Pajkastningen

Skalas all den verbala pajkastningen bort så handlar striden om avgifter och den kontroll som Google och Apple har över sina respektive app-butiker. Epic Games protesterar mot regelverket men har samtidigt gått med på liknande regler och liknande kontroll för en rad andra plattformar – Nintendo Switch exempelvis.

Epic Games vill inte heller betala Apples avgifter men har samtidigt gått med på att göra det på en rad andra plattformar. Här hävdar Epic Games att konsolerna – spelkonsolerna är en annorlunda marknad i och med att hårdvaran säljs med förlust.

Striden handlar också om kontroll och om att Apple och Google styr sina respektive plattformar och i framför allt i Apples fall finns inga alternativa sätt att ladda ned och installera appar utanför App Store.

– har Apple rätt att ta 30 procent i avgifter
– har Apple rätt att kontrollera det enda praktiska sättet att distribuera appar
– missgynnas konsumenterna av Apple regelverk

Det handlar striden om – kostnader/priser och kontroll.

 

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: