Apple och Epic i rätten – domaren på Apples sida

av | sep 29, 2020 | Nyheter

Apple och Epic Games har nu mötts för första gången i rätten. En dag som till stora delar såg ut att gå Apples väg.

Epic Games hävdade att Apple har ett monopol över iOS-plattformen och ville därför tvinga Apple till att slippa in Fortnite i App Store igen. Ett argument som domaren inte såg sig övertygas av.

“If we look at this plaintiff and industry, walled gardens have existed for decades. Nintendo has had a walled garden. Sony has had a walled garden. Microsoft has had a walled garden… In this particular industry, what Apple is doing is not much different… It’s hard to ignore the economics of the industry, which is what [Epic is] asking me to do.”

Domaren, Yvonne Gonzalez Rogers, höll dock med om att konkurrensen för att distribuera appar för iOS är stark begränsad – vilket kan tolkas som att Epic Games åtminstone lyckats att få medhåll om något i sin argumentation.

Konkurrens

Epic hävdade också att avsaknaden av konkurens skadar konsumenterna och företagen (utvecklarna) och Epic hävdade att In-App, Köp i appen, är en egen produkt. Npgot som domaren inte höll med om.

“I just don’t see this as a separate and distinct product. I see it as a very creative way [by Epic] to get at the 30 percent [developer cut that Apple charges].”

Skada

På en avgörande punkt var det mycket tydligt att domaren gick på Apples linje – i frågan om Epic Games skadas av den pågående konflikten och nu skall kompenseras för det.

“You were not forthright. You were told you couldn’t do [your own in-app purchasing option] and you did… You can try all you want, but you’re not going to convince anybody that you tried to have Apple approve of it. It’s self-harm.

Domaren, Yvonne Gonzalez Rogers, avfärdade sedan argumentet att Epic Games skulle kompenseras. Skadan är självförvållad menade domaren.

Detsamma

Sammanfattningsvis så indikerade domarens resonemang att utslaget kommer att bli detsamma som det tidigare utslaget – Epic Games kommer inte tillbaka i App Store medan Apple stoppas från att utvidga konfliken till Unreal Engine, vilket skulle drabba tredje part – en rad oberoende utvecklare.

Ars Technica

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: