Varför kan spelutvecklare inte kommunicera?

av | jun 6, 2020 | Krönikor

Du har köpt ett spel och väntar på en uppdatering som dröjer. Du väntar på att få köpa ett spel men lanseringen dröjer. Du hittar en massa buggar i ett spel som kraschar men att kommunicera med tillverkaren/utvecklaren är som att prata med ett stort svart hål. Känns det igen?

Doom Eternal är försenat – det skulle ha lanserats i mars i år men lanseringen sköts upp därför att utvecklarna ville försäkra sig om att upplevelsen på Nintendo Switch var fullvärdig. Ett lovvärt skäl men det som skulle bli en kortare försening har nu dragits ut på flera månader.

Röki – ett äventyrsspel skulle ha lanserats i våras men fortfarande ingen lansering och inte ett ord om när spelet kan komma att lanseras för Nintendo Switch. Teamet har förvisso lagt ut lite mer information på Facebook-sidan men fortfarande inga uppgifter om när det kan vara aktuellt för en lansering.

Det finns fler exempel men jag tar de här två då det är exempel på spel som skulle ha lanserats innan restriktioner och pandemin slig till med full kraft.

Allvar

Det här är tyvärr alldeles för vanligt inte bara om spelindustrin utan inom hela mjukvarubranschen. Naturligtvis finns det undantag, i massor. Utvecklare som kommunicerar, som har ambassadörer knutna till sig, som har en utbyggd supportavdelning som hjälper till och som tar sina kunder och spelare på allvar. Det är inte de spelföretagen jag menar.

Det är de som agerar som en vägg och det handlar inte om små eller medelstora spelutvecklare. Pokémon GO är ett annat exempel även om Niantic sporadiskt liksom får för sig att kommunicera ibland. Till Niantics försvar ska sägas att de sakta, mycket sakta, blir bättre men ett företag som drar in runt 20 miljoner dollar i veckan – våra pengar – skulle kunnat bli oändligt mycket bättre om de verkligen ville.

Sociala medier

Det jag efterlyser är ingen öppen linje rätt in till utvecklarteamet. De har viktigare saker att göra än att sitta med oss spelare men hade det varit helt omöjligt att se företrädare för spelstudios, utvecklare och enskilda knutna till de här företagen i dyka upp på Facebook, Reddit eller Twitter. Det minsta du borde kunna begär är att de plockar bort sina konton i sociala medier om de har raderat dem.

Prata med oss

Prata med oss, ge oss lite mer kött på benen, lite information och låt oss i vart fall få en känsla av att ni pratar med oss.

Är det verkligen för mycket begärt?

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: