Pokémon GO: Snälla rara Niantic hur lyckas ni … misslyckas ni …?

av | sep 18, 2019 | Spel

Niantic har drabbats av så omfattande tekniska problem att kvällens raidhour fått ställas in. Detta sedan raiderna inte har gått att starta bland annat i Nya Zeeland och sedan raider startat en dryg halvtimme för tidigt på andra platser. Niantic lyckas att misslyckas igen.

Jag kommer inte att sälla mig till de som gnäller över att saker inte fungerar på grund av enstaka problem eller buggar. Det tillhör alla utvecklares, alla utvecklingsföretags vardag. Utvecklar du saker så kommer du att göra fel och du kommer att drabbas av buggar. Ibland kommer inte saker att fungera – så är det bara. Det som förvånar mig är att Niantic så påtagligt ofta åker dit på saker som syns, grafiska problem och buggar som rimligen måste upptäckas under en alfa-period eller under betatestcykel. Ligger ett ägg rätt över en Pokémon varje gång i en funktion så krävs det ju faktiskt bara att du gör en test så ser du att det är fel. Är datumformatet fel för hela resten av världen förutom USA så ser du det – det syns, visuellt. Den typen av buggar ska upptäckas och rättas till innan du släpper en ny version.

Misstanke

Min misstanke är att eftersom Niantic inte ser, inte rättar och inte korrigerar grafiska buggar så brister det även i resten av utvecklingsarbetet. Märk väl ordet misstanke därför att jag vet inte. Jag sitter inte inne med någon inside-information men jag vet hur du testar saker, hur du utvecklar saker och hur du hanterar buggar. Jag dömer därför inte Niantic för hårt för debaclet med raidhour. Det är ett komplicerat spel, tekniskt,  med avancerade funktioner och det är tusentals saker som kan gå fel. Här har något gått fel och Niantic gör helt rätt som blåser av allt, analyserar, går igenom och kontrollerar vad det var som gick snett. Visst, vi spelare kan gnälla, skälla och vara upprörda över det men det får sättas upp på kontot “shit happens”. Niantic kommer att hitta felet, fixa det och sedan får vi köra en raidhour på annan tid framöver. det är liksom inte så mycket dramatik i det.

Buggarna

Buggarna i appen däremot är en annan sak därför att där handlar det bland annat om synliga buggar, buggar som rapporterats och som finns kvar i version efter version. Jag förstår att Niantic prioriterar och att det vi spelare ser inte alltid ligger högst upp på prioriteringslistan. Ibland handlar det om att saker ska lanseras, annat är viktigare. Vi spelare vet inte, vi skäller mest och ventilerar vår frustrationvilket i botten är ett bevis på ett engagemang. Hur jobbigt det än kan vara för utvecklarna så finns det något positivt i botten.

Just nu dras spelet med ett irriterande fel vad gäller datumformat. Vi skriver datum på olika sätt i olika delar av världen och det är en bugg som hängt med genom flera versioner. Det finns grafiska fel vad gäller ägg och animationer som krockar och som läggs ovanpå varandra. Även det gamla buggar. Journalen kan bli vit och tom ibland och nar du raidar så kan du få veta att alla dina Pokémons “svimmat”. Spelet fryser ibland, sår bara och snurrar och en omstart är enda lösningen. Det har det gjort i flera versioner så även det är en gammal bugg.

Listan kan tyvärr göras ännu längre men vi kan stanna där för att det räcker med exempel.

Vad kan ha hänt?

Det finns en mängd olika tänkbara förklaringar. Så många att det är meningslöst att gissa. Så mycket torde står klart att det inte var ett enkelt fel och sannolikt inte heller enbart ett problem med koden på Niantics servrar. Utöver det så får det räcka med att konstatera fakta att Niantic ställde till det, igen.

För övrigt finns en ny version av appen i App Store – ingen av de uppräknade buggarna ovan är korrigerade.

Ut och jaga nu!

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: