Pokémon GO: Niantic måste börja kommunicera med spelarna

av | jun 9, 2019 | Pokémon GO

Ända sedan Pokémon GO lanserades så har Niantics kommunikation, eller kanske snarare total brist på kommunikation, med spelarna varit ett återkommande irritationsmoment. Niantic ger ofta olika signaler där support-avdelningens svar säger en sak medan Niantic centralt helt plötsligt kan ändra på allt med ett tillkännagivande.

Stora populära spel med många spelare har ofta, mycket ofta dedikerad personal som kommunicerar med spelarna. Niantic har det inte.
Stora spel har officiella kommunikationskanaler där spelare snabbt och enkelt kan komma i kontakt med tillverkaren/utvecklaren. Niantic har det inte.

Niantic meddelar sig när det passar Niantic och som sagt – inte sällan med helt olika budskap beroende på vem du frågar.

Community Day

Gårdagens Community Day fungerade inte på många platser. Det fanns inga Slakoth ute i det vilda vilket gjorde att spelarna inte kunde spela, inte för att leta efter shiny Slakoth i alla fall.  De spelare som vände av sig till support-avdelningen fick veta att de inte skulle bli kompenserade och att det inte var något fel på Niantics sida. Spelarna fick standardsvar, samma svar som sa samma sak – det var inget fel.

Ilskan stiger i forum, på The Silph Road och andra platser medan Niantic fortsätter att svara samma sak – det är inget fel. Det fortsätter i flera timmar innan någon till slut bestämmer sig för att sätta sig ned och ta sig en titt pågå vad som faktiskt har hänt under de tre timmarna. På många platser fungerade Community Day som det var tänkt men på många ställen är det uppenbart att det inte fungerat alls.

Ändrar sig

Nu ändrar sig plötsligt Niantic.

Nu är Niantic plötsligt medvetna om att det inte fungerat efter att i flera timmar envist ha hållit fast vid att allt gått som smort. Det är en av supportens första regler – håll häften tills du vet vad du pratar om. Bekräfta att du tagit emot ett ärende, be att få lite tid att titt på det, undersök saken och återkom. Det är enkelt, elementärt och som sagt – en grundregel. Niantic gräver istället en skyttegrav, intar ett defensivt förhållningssätt och hävdar envist att allt fungerat – tills det är helt uppenbart att det faktisk inte har gjort det.

För att tydlighetens skull – här i Skellefteå fungerade Community Day utmärkt.

Missnöje

Mycket av missnöjet med spelet har med Niantic att göra. Bristande kommunikation, helt utebliven kommunikation och en känsla bland spelarna att Niantic inte vill skapa en kommunikationskanal med de spelare som lägger ned massor av pengar på deras spel varje vecka.

Till det kommer en i mina ögon mycket märklig hantering av buggar. Märklig i så måttot att så många tydliga, enkelt identifierbara buggar finns med i  lanserade versioner. Det är grafiska fel eller funktioner som rimligen borde ha upptäckts innan det är dags att skicka upp en ny version till App Store och Google Play. Det är buggar som Niantic meddelar är lösta och fixade för att sedan tvingas att backa och ta tillbaka. Även här uppenbara kommunikationsbrister.

Roligt spel

Pokémon GO är fortfarande ett fantastiskt roligt spel. Det fungerar helt okej för det mesta men ett spel som genererar så betydande intäkter borde inte dras med enkla, tydliga fel och problem. Niantic borde kunna utse ett antal ambassadörer som kommunicerar med spelarna. Det kan inte heller vara en helt omöjlig uppgift att styra upp den interna och den externa kommunikationen. Niantic borde också snabbt anställa en ansvarig för bugghanteringen.

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: