Panic, välkända för flera program för macOS, satsar nu på en egen spelkonsol, Playdate.
Playdate kommer med tolv spel som skickas ut, ett spel i veckan under 12 veckor. Playdate är handhållen och har en slags vev som inte ska användas för att ladda enheten – det är en joystick. Där kommer iden från svenska Teenage Engineering.
Hela konceptet med Playdate skiljer sig från det mesta annat som lanserats i spelbranschen på senare år. En liten, ilsket gul enhet med egna spel, svart/vit skärm och uppkoppling via WiFi. Spel utvecklade av flera kända speltillverkare och med ett helt eget operativsystem från en av de absolut bästa på att utveckla saker för Apples plattform – det låter mer än lovande.
Today, Panic is revealing one of these original Playdate games: Crankin’s Time Travel Adventure, from Keita Takahashi, the creator of Namco’s Katamari Damacy. This game uses the crank exclusively to control the flow of time, backwards and forwards. Your goal? Get Crankin’ to his date with Crankette while avoiding an ever-increasing series of ridiculous obstacles — obstacles that aren’t affected by the time control. Will Crankin’ make it to his rendezvous on-time? (Spoiler alert: no)
Panic built every part of Playdate from scratch, starting with early board designs (using the hotplate in our kitchen to flow solder), our own Playdate OS, a full-featured SDK supporting C and Lua development, a Mac-based simulator and debugger, and more.
Playdate släpps I början av 2020, alltså först nästa år och den kommer att kosta 149 dollar vilken torde landa på 1500-1700 kronor.
fotnot: Texten uppdaterad med hänvisning till svenska Teenage Engineering. Stort tack till Erik Eng.
Collab med svenska Teenage Engineering: https://www.instagram.com/p/BxzEg80iWRK/
Naturligtvis, slarvigt av mig att tappa bort dem!