När du utvecklar mjukvara så ingår tester av det du har utvecklat som en viktig och naturlig del. Det finns mängder av olika sätt för hur du testar saker och vanligen handlar det om en rad olika tester på olika plan och i olika miljöer. Det är inte riktigt så enkelt som att ge sig ut och spela Pokémon GO med en massa olika telefoner men faktum är att det är en del som ingår i många appars testcykel – du använder appen ute på fältet med olika prylar.
Pokémon GO är ett komplicerat spel. Det ska sägas direkt. Det är funktioner för att hålla reda på var du är, var det finns Pokémons, vilka du kan och har fångat och så vidare. Det handlar om kommunikation med enskilda spelare, mellan enskilda spelare och mellan Niantics servrar. En mycket komplex miljö där det kan uppstå fel på en lång rad olika ställen av lika många orsaker. Du, jag och Niantic kommer att råka ut för buggar. Det är bara så det är därför att det är bara i en perfekt värda där utvecklare skriver perfekt kod. Buggar ingår som en del i utvecklingen av all mjukvara. Det är så det är.
Synliga fel
Med det sagt så kan jag som sprungit runt i den går branschen i mer än 30 år bli förvånad över de tydliga missar som Niantic gör förvånansvärt ofta. För bara en version sedan ramlade Pokémons bort när du skulle ange koden för en privat raid. Du såg inga Pokémons helt enkelt vilket är en bugg som borde vara lätt att hitta förutsatt att testerna gjorts på rätt sätt. Detsamma gäller kallade problem som funnits med Gotcha/Pokémons Plus, armbanden. De har fungerat mindre bra med en rad olika telefonmodeller under lång tid även om det i skrivande stund ser ut som att Niantic har löser de flesta problemen.
Det borde också vara buggar som rimligen borde vara lätta att hitta, inte nödvändigtvis enkla att lösa men att hitta vilket är halva delen i att jaga buggar.
En annan del som också förvånar mig är Niantics problem med att få spelet att skala någorlunda korrekt. Har du ny Samsung eller en ny iPhone så får du räkna med att tvingas att ta i allt vad du förmår för att överhuvudtaget nå en del Pokémons. Periodvis är det helt hopplöst och där är räddningen AR+ läget som inte sällan är det rakt motsatta. Nu kommer samma Pokémon så nära att du får kasta uppåt.
Bättre
Till Niantics försvar ska sägas att det har blivit bättre och jag skulle också säga att det har blivit mycket, mycket bättre. Buggar rättas snabbare, de är (peppar, peppar) av mindre allvarligt karaktär vilket tyder på att Niantic har satsat en hel del på tester och på sina utvecklare. De här synliga, grafiska felen kan vara tillfälligheter så låt oss inte dra för stora växlar på det, ännu, men de indikerar att Niantic kanske borde lägga lite mer tid på fälttester – spela Pokémon GO ute precis som vi andra gör.
Sedan har full förståelse för att Niantic kan inte kan testa spelet, i detalj, med alla olika telefoner som finns ute på marknaden. Det får vi leva med helt enkelt, liksom en del buggar då och då.
0 kommentarer