Legendarys och raider har helt förändrat spelandet i Pokèmon GO. Du spelar nu tillsammans med andra, planerar raider och ser Till att ni är tillräckligt många för att ta ned en raid-boss. Du kan mer eller mindre rusa genom nivåerna och snabbt samla ihop massor med poäng men det finns en baksida.
Jag raidade ytterst sparsamt ända upptill nivå 37 då Legendarys lanserades. Fram till dess spå spelade jag “old-school”. Jag gick, snurrade Pokéstops och samlade Pokémons. Jag samlade också massor med stardust som köras för att utveckla Pokémons och det är här baksidan finns med dagens sätt att spela, det nya sättet där nästan allt handlar om XP.
Jag har spelat kvällar med 6-7 raider, kastat ett ägg inför varje raid och samlat ihop 100-150 000 XP på några timmars spelande. Det kan med lätt bli 200 000-300 000 bara på en helg. Kort sagt det går fort att samla poäng (XP). Med Legendarys och raider så förvandlas Pokémon GO mer till Pokémon Drive. Du går inte lika mycket längre utan kör bil mellan ställena.
Utveckla
Du får också svårare att få ihop riktigt bra Pokémons, utveckla dem och skaffa en eller flera uppsättningar bra Pokémons för gym, för att ta ned, försvara och för att slåss med raid-bossar.
Det märks tydligt om antalet spelare är på gränsen för att klara en raid. Även spelare med ganska höga nivåer kan visa sig ha lite för svaga Pokémons för att raiden ska lyckas. Speciellt tydligt blir det när alla Pokémons har svimmat och det är dags att hoppa in igen med B-laget. Din andra-uppsättning med Pokémons.
Det är då du ser vilka spelare som rusat igenom nivåerna och vilka som gått, kläckt ägg, snurrat och som samlat en massa Stardust för att utveckla sina Pokémons.
Nu längtar jag inte tillbaka till “old-school”, inte på långa vägar. Niantic har utvecklat Pokémon GO till ett helt nytt spel, ett bättre, roligare spel.
Men som sagt, det finns en baksida.
0 kommentarer