Problemet med Pokémon GO är bristen på kommunikation

av | feb 6, 2017 | Pokémon GO

Problemet med Pokémon GO är bristen på kommunikation

Problemet med Pokémon GO är bristen på kommunikation

Problemet med Pokémon GO är inte alla spekulationer och alla rykten. Det är den totala bristen på kommunikation från Niantic. De ansvariga utvecklingsföretaget kommunicerar överhuvudtaget inte med sin spelare och det är en helt igenom misslyckad strategi.

Spel, idag. handlar om communities, samlingsplatser, forum, kommentarsfunktioner och digitala mötesplatser där utvecklare möter de som spelar. Det är något de flesta spelare idag faktiskt förväntar sig men du ser ingenting av det när det gäller Pokémon GO. Niantic meddelar sig via en slags kortfattade bulletiner, någon eller några dagar innan något ska ske. utöver det ingenting, absolut ingenting.

I skrivande stund vet vi ingenting om Valetines Day, Alla Hjärtans Dag. Vi vet ingenting om de nya utvecklingsnivåerna för generation 1 och vi vet ingenting om generation 2. Absolut och slätt ingenting som vi fått från Niantic.

Niantic berättar inte, kommunicerar inte och de få intervjuer som finns med företrädare för Niantic säger i stort ingenting.

Konkurrenterna

Gör en jämförelse med andra stora spel, World of Warcraft, Candy Crush, NHL och andra stora titlar. Här finns forum, communities där utvecklarna dyker upp då och då. Det finns en kommunikation mellan de som spelar och de som bygger spelen.

I sin senaste video, TrainerTips, så får Nick Oyzon en fråga från en spelare om han skulle acceptera att ta jobbet som Community Manager åt Niantic, alltså den person som skulle ansvara för kontakterna mellan spelare och Niantic. Svaret är tvärsäkert ett “aldrig”.

Nick Oyzons uppfattning är att jobbet är ett omöjligt uppdrag som det ser ut idag. Det finns ett stort och brett missnöje med Niantic och med inte bara bristen på information utan att det inte finns någon information eller kommunikation överhuvudtaget. Niantic berättar något när Niantic vill berätta något. Däremellan är det helt tyst.

Konkurrenter

Det jag personligen hoppas på är konkurrenter. Ett eller flera spel som bygger på en snarlik idé och som snabbt börjar att locka över spelare. Niantic behöver en ordentlig bredsida och en spark därbak för att inse att deras kapital inte består i ett spel och en plattform allena. Den består också de som spelar.

Med risk för att låta gnällig så kommer jag att överge Pokémon GO i samma sekund som det dyker upp ett liknande spel som jag kan ha som tidsfördriv medan jag är ute och går. Pokémon GO och Niantic ska ha ett erkännande i att ha skapat ett spel som gör att jag är ute och går och rör på mig mer än tidigare. Det betyder inte att jag på något sätt känner mig lojal med Niantic och spelet eller att jag kommer att fortsätta att spela just Pokémon GO om det dyker upp ett roligt alternativ.

Ingen begär att Niantic ska avslöja alla framtidsplaner i detalj eller att Niantic ska ge bort affärshemligheter. Alla förstår att vissa planer helt enkelt måste vara hemliga men samtidigt så handlar det också om att visa alla som spelare den respekt som de förtjänar för att spalarna lägger ned en massa tid och också ser till att det ramlar in flera hundra miljoner kronor i månaden på Niantics konto.

Flera år

Niantic har sagt i intervjuer att de har planer för flera år framåt i tiden och att de kommer att försöka att hålla liv i Pokémon GO under lång tid framöver. Jag betvivlar inte att Niantic har flerårsplaner men samtidigt så har jag svårt att se att intresset kommer att hålla i sig och Niantic tänker uåårätthålla den här nivån av obefintlig information.

0 kommentarer


Mikael Winterkvist

Fyrabarns-far, farfar, morfar och egen företagare i Skellefteå med kliande fingrar. Jag skriver om fotografering, sport, dataprylar, politik, nöje, musik och film. Vid sidan av den här bloggen så jobbar jag med med det egna företaget Winterkvist.com. Familjen består av hustru, fyra barn (utflugna) och fem barnbarn.

Jag har hållit på med datorer sedan tidigt 1980-tal och drev Artic BBS innan Internet knappt existerade. Efter BBS-tiden har det blivit hemsidor, design, digitala medier och trycksaker. Under tiden som journalist jobbade jag med Mac men privat har det varit Windows som har gällt fram till vintern 2007. Då var det dags att byta och då bytte vi, företaget, helt produktionsplattform till macOS. På den vägen är det.

_____________________________________________________________________________________

Anmäl dig till Magasin Mackens nyhetsbrev

Du får förhandsinformation om Macken, våra planer och du får informationen, först och direkt till din mail. Vi lovar att inte skicka din information vidare och vi lovar att inte skicka ut mer än max ett nyhetsbrev per månad.

Anmäl dig här

_____________________________________________________________________________________

De senaste inläggen: